Over BereslimmeBoeken
BereslimmeBoeken zijn animatiefilms van bekende prentenboeken voor kinderen van 2 tot 7 jaar. Deze geanimeerde prentenboeken stimuleren de taalontwikkeling van kinderen. Ze zijn ook gewoon leuk, want kinderen beleven veel plezier aan de bewegende beelden, de muziek en de geluidseffecten. Kinderen hebben de mogelijkheid om de boeken te bekijken met of zonder vragen.
We hebben nu meer dan 100 BereslimmeBoeken in onze collectie, met toppers uit de prentenboekentop10 en klassiekers als Gonnie en Gijsje, Dikkie Dik, Mama kwijt, Rupsje Nooitgenoeg, Heb jij misschien olifant gezien? en Tim op de tegels. Ook hebben we Engelse en Arabische titels.
Inmiddels is het aanbod Bereslim uitbreid met Bereslimme AVI-boeken.
Uit onderzoek naar geanimeerde prentenboeken (Universiteit Leiden) blijkt dat:
- Peuters en kleuters het verhaal beter begrijpen en nieuwe woorden en zinsconstructies leren;
- Kinderen met een taalachterstand met geanimeerde prentenboeken in een half uur tijd 5 à 6 nieuwe woorden leren;
- Geanimeerde prentenboeken ook zeer effectief is voor te drukke of te afwachtende kinderen, die minder profiteren van groepsprocessen / klassikale lessen.
BereslimmeBoeken voor kinderen:
- Meer en vaker genieten van mooie verhalen;
- Meer nieuwe woorden leren;
- Speelmaatjes die altijd helpen bij de vragen.
Voor ouders / opvoeders:
- Pedagogisch verantwoorde games
- Draagt bij aan de taalontwikkeling van uw kind
- Thuis meer taal leren op een leuke manier
Voor leerkrachten:
- Bewezen effectief: verhaalbegrip en woordenschat nemen toe.
- Zeer geschikt voor differentiatie in het taalonderwijs en verlenging van de onderwijstijd;
- Handelingssuggesties afgestemd op het individuele kind;
- Gemakkelijk inpasbaar in de les en vrije tijd;
- Makkelijke manier om boeken te herhalen: dat is heel leerzaam!
- De leerkracht kan ouders de mogelijkheid geven om thuis te werken met Bereslim.
Voor onderzoekers:
- Alle Bereslimmodules worden ontwikkeld op het Bereslimplatform;
- Het Bereslimplatform is het ‘state of the art’ meetinstrument voor longitudinaal onderzoek naar de ontwikkeling van jonge kinderen via games;
- Het is webgebaseerd en op ieder schaalniveau inzetbaar, variërend van ‘lab condities’ tot de volledige gebruikersgroep, waaronder honderden scholen, bibliotheken en thuisgebruikers.